Fryslân-Súdwest | Routebureau Friesland

Friese Meren Vakanties

De Dames van 't Hoogend: de fijnste Fietstocht van Friesland

LFCH2018 SWF

logo fietsregio Fijn dat u in het seizoen 2024 wilt genieten van 'de Dames van 't Hoogend' Fietstocht. Friesland en daarmee Zuidwest-Friesland is in 2019 uitgeroepen tot één van de vijf mooiste fietsregio's van ons land. Mede dankzij onze prachtige fietstochten die, op basis van het fietsnetwerk, voeren door een schitterende en gevarieerde omgeving.

Op deze pagina kunt u zich informeren over één van de fijnste fietstochten van Friesland: 'De Dames van 't Hoogend'. De naam van de fietstocht is ontleend aan de jaarlijkse fietstocht van de Dames van 't Hoogend te Sneek.

Download hier de fietstocht 'De Dames van 't Hoogend'
Kijk hier voor parkeermogelijkheden in Sneek

FryslanSudwest is door de dames gevraagd om voor hen een leuke dagtocht  te ontwikkelen waarbij door de dames werd gedacht aan een route 'waar iets te zien is'.  Een fietsroute langs oude dijken, fietspaden langs het water en waar zo mogelijk even stil kan worden gestaan bij een mooi uitzicht.  De route moest gestart kunnen worden in Sneek.
Het resultaat is een fietstocht die kan worden gestart vanuit Sneek (station) of IJlst (station).  Dit opent de mogelijkheid om met trein met de fiets te arriveren bij uw startpunt.  De fietstocht is 35 kilometer vanuit Sneek en 25 kilometer vanuit IJlst. Als u de (blauwe) bypass neemt ter hoogte van Abbega dan is de route respectievelijk 32 en 22 kilo- meter. FryslanSudwest adviseert u deze niet te nemen aangezien een mooi gedeelte van de tocht in dat geval ontbreekt. De lengte van de fietstocht hangt af van uw tijd en mogelijkheden. De tocht is voor het gemak voorzien van de markeringen van het Fietsroutenetwerk Zuidwest-Friesland (gele stippen).

Download hier de fietstocht 'De Dames van 't Hoogend'

Start vanuit Sneek
In Sneek start u bij de naast het station (zuidkant) gelegen spoorwegovergang en volgt de weg. Op de Meeuwenlaan gaat u linksaf. Daarna neemt u de eerste weg rechts de Reigerslaan. Op de Hemdijk gaat u linksaf. U neem nu de tweede weg rechts de Brédyk. U steekt vervolgens de stadrondweg over en komt op de Tingietersstraat. U neemt de eerste weg links de Steenhouwerstraat. Vervolgens neemt  u de Alde Himdyk richting IJlst. Over het spoor slaat u rechtsaf richting routenetwerkpunt 41. Volg nu hieronder 'Start vanuit IJlst'. vanaf 'routenetwerkpunt 41'.

Start vanuit IJlst
In IJlst gaat u bij het station richting routenetwerkpunt 41. U gaat door Nijesyl, op de driesprong gaat u rechtdoor richting Piekezijl. Bij Pikemar kunt u even genieten van het uitzicht. U gaat door Piekezijl (een van de mooiste buurtschappen van Friesland). Bij de eerstvolgende driesprong gaat u rechtdoor. Sta even stil bij de oude stroompalen en het daarbij horende gemaal. Dit is een rijksmonument. Geniet daarbij van het uitzicht over het Hissemar (bij deze driesprong kunt u ook de verkorte 'bypass nemen' in dat geval gaart u rechtsaf richting Abbega).

In Westhem gaat u de Feytebuorren in. Bekijk even het 13e eeuwse kerkje van Westhem. U neemt het wandel- fietspaadje richting Abbega. Het  pad is een oud kerkepad dat enige jaren geleden is gereconstrueerd. Soms even fietsen, soms even wandelen met de fiets aan de hand.  U arriveert in Abbega  en slaat nu  links af. De route wijst zich verder zelf.

Ik geef u nog enkele tips:
Bij Remswerd is een leuke cadeauwinkel 'Brocante Mengelmoesje'. De winkel is beperkt open. Als de winkel open is dan is het zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen.
Bij  het buurtschap Wolsumerketting (halverwege de tocht) komt u bij Kootje bij de Brug voor een kano met thee of koffie met appelgebak. Ik heb voor u geregeld dat u op vertoon van uw geprinte routekaart 10% korting krijgt op koffie/thee met appelgebak of een coupe boerenijs.
In Blauwhuis staat de Vituskerk van Bouwmeester P.J. Cuypers (ontwerper centraal station Amsterdam). Even een kijkje? (bruin punt)
In Greonterp (spreek uit: Krùnterp) kunt u even bekijken waar Gerard van het Reve heeft gewoond (Huize het Gras) De naastgelegen klokkenstoel is ook zeker het bekijken meer dan waard (bruin punt).
U gaat onder het spoor door (afstappen en met de fiets door de fietsonderdoorgang, u kunt elkaar daarbij even assisteren bij de passage).
Fiets na  de onderdoorgang even een stukje verder en geniet van het uitzicht over de Oudegaaster Brekken (groen punt).
Aan de Oudegaaster Brekken staat Doris Mooltsje een gerestaureerde spinnekopmolen. Even afstappen?(bruin en groen punt)  U fiets door Oudega (Stationsleane). Na Oudega komt u bij punt 38. Hier gaat u richting IJlst. Halverwege komt u langs een 'Belvedere'. U kunt hier even afstappen om te genieten van het uitzicht op het natuurgebied aan de andere kant van de spoorbaan.

Wij hopen met de fietstocht 'de Dames van 't Hoogend' u een fijne fietsdag te hebben verzorgd. Kijk ook op deze site naar onze andere fietstochten. Morgen de Lytse Marren Fietstocht?